torsdag den 21. november 2013

Forælderforberedelse

Vi var i forrige uge til forælderforberedelse med fokus på amning, nede på jordemodercenteret. Det var super godt! 
Kæresten var med og synes lige så at det var rigtig godt. Det var super dejligt at have ham med, da det jo også er super vigtigt at han kender til amning og de problematikker der kan komme. 

Vi fik vist nogle forskellige ammestillinger og hørte ellers generelt omkring amningen. Vi fik at vide at de i Aalborg sætter alt ind for at få amningen til at fungere, hvis det kan lade sig gøre og hvis mor ønsker det. Det var jeg super glad for at høre, da jeg virkelig ønsker at amme. Det er et af mine meget store ønsker og som jeg håber kan gå i opfyldelse ;)
Vi fik påpeget at det var super vigtigt ikke at føle sig som en dårlig mor, hvis amningen ikke fungere med det samme. Men at det tværtimod var super vigtigt at man troede på det nok skulle komme til at fungere. Tro kan flytte bjerge, husk det derude! 
For nogle tager det lidt tid at få til at fungere og det skal man bare acceptere. I langt de fleste tilfælde skal det nok lykkedes, men det er/kan være hårdt arbejde. Vi blev forslået at vi på dag 2+3 ikke skulle få så meget besøg, da det er her man sådan set bruger det meste af dagene på at ligge baby til hele tiden. Selvfølgelig kan man godt få besøg - her afhænger det nok også meget af ens blufærdighed og om man bare ligger baby til/forsøger at ligge baby til, selvom der er gæster. Her er jeg nok bygget sådan at jeg gerne vil have ro og fred og at det bare er min kæreste der er der. Jordemoderen gik meget op i, at her måtte faderen træde til og evt. tage gæster med ud af rummet og ned i cafeen en tur, så mor og barn kunne få lidt ro til amningen. Min kæreste kommenterede lige netop det da vi kørte hjem. Han sagde nemlig at han selv havde tænkt tanken om at han skulle være obs. på hvornår jeg og lillemanden havde brug for "alene-tid" og dermed lige tage gæster med et andet sted hen.

Generelt et super godt møde synes både jeg og kæresten. Så det vil vi klart forslå til andre kommende forældre at tage til, hvis de får tilbudet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar